Mikkelin Sokoksessa on avattu uudenlainen käytettyjen vaatteiden myyntipalvelu.
Palvelu perustuu yhteistyöhön second hand -muotiin erikoistuneen verkkokauppa Emmyn kanssa ja sen kautta voi myydä laadukkaita naisten, miesten ja lasten vaatteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja.
Palvelun perusajatus on, että sen kautta voi jättää käytetyt vaatteensa toisten myytäviksi.
– Kaikilla ei ole aikaa varata kirpputoripöytiä tai lähteä itse myymään vaatteitaan netissä. Emmy-palvelu tarjoaa tähän asiaan ratkaisun.
– Lisäksi tämän kautta voi myydä vain muutaman tai jopa yhden vaatteen kerrallaan, jos niin haluaa, kertoo Mikkelin Sokoksen tavaratalopäällikkö Seppo Tirranen.
Mikkelin Sokoksen toisen kerroksen sisääntuloaulaan on asennettu Emmy-myyntilaatikko. Vaatteitaan myyvän on ensin kirjauduttava Emmyn palveluun ja täytettävä siellä sähköinen myyjälähete. Sen jälkeen puhtaat ja siistit vaatteet, kengät, laukut tai asusteet viedään pussissa Emmy-myyntilaatikkoon. Pussiin kirjoitetaan myyntitunniste.
Myyjä saa tuotteistaan rahat kerran kuukaudessa.
Tämän jälkeen tuotteet myydään Emmyn verkkokaupassa. Sille asetetaan verkkokaupan henkilökunnan määrittelemä hinta, joka perustuu tuotteen merkkiin, kuntoon, ikään ja ajankohtaisuuteen.
Myyjä ei siis pysty itse määrittelemään tuotteen myyntihintaa, ainoastaan esittämään toiveen hinnan suhteen. Myyjä voi myös kertoa, millä hinnalla tuote on alun perin ostettu.
Kaikki merkit eivät myytäviksi Emmy-palvelussa. Palvelun sivuilta löytyy lista merkeistä, joita ei oteta myyntiin. Myyntiin jätettävässä vaatteessa tulee myös olla brändimerkki tai -logo selkeästi esillä.
– Tuotteiden ei tarvitse olla ostettu Sokokselta, mutta kaikki Sokoksen merkit täyttävät kriteerit eli meiltä ostetut tuotteet voi kierrättää Emmyn kautta, Tirranen sanoo.
Mikkelin Sokoksessa myyntilaatikko on ollut muutaman viikon. Tirrosen mukaan kauppaa on jo tehty ja hän uskoo tahdin kiihtyvän, kun Sokos-ketju aloittaa yhteistyön valtakunnallisen markkinoinnin.
Myyjä saa tuotteistaan rahat kerran kuukaudessa, aina edellisen kuukauden myyntituoton perusteella. Tuoton voi valita rahana tilille tai Emmy-palvelun lahjakortteina.
Verkkopalvelu perii myyntiprovisiota ja pienen julkaisupalkkion. Esimerkiksi 200 euron hintaisesta tuotteesta tilitetään myyjälle 142,20 euroa rahana ja 170,64 euroa lahjakorttina.
– Emmy on alansa suurin suomalainen verkkokauppa ja luotettava kumppani. Sillä on jo valmiina iso asiakaspohja, joten tuotteiden myyntiajat ovat lyhyet.
– Asiakas voi myös olla varma siitä, että myynnistä kertyneet rahat tilitetään asianmukaisesti, Tirranen kertoo.
Sokos-ketju kertoo, että yhteistyön tavoitteena on pidentää vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden käyttöikää ja helpottaa käyttökelpoisten ja hyväkuntoisten vaatteiden kierrättämistä.
– Neljän miljardin euron vaatemarkkinasta käytettyjen osuus on nyt vain 1–2 prosenttia ja arvioimme, että nyt käynnistyvä yhteistyö voi kasvattaa käytettyjen vaatteiden markkinaa jopa 40 prosentilla. Kyse on tähän saakka Suomen suurimmasta käytettyjen vaatteiden markkinan laajentamisoperaatiosta, taustoittaa Emmy Clothing Company Oy:n toimitusjohtaja Timo Huhtamäki.
– Tämä on S-ryhmällekin tärkeä asia. Yhteistyö Emmyn kanssa on luonteva osa S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, johon kuuluu muun muassa kiertotalouden edistäminen myös kestävien vaatevalintojen kautta, Tirranen muotoilee.