Kodinkoneiden kauppa on tänä päivänä erittäin kilpailtu ala. Alan kivijalkaliikkeet kilpailevat paitsi toistensa kanssa, myös markettien ja erikoisliikkeiden kanssa. Ja tietysti nettikauppojen.
Se tiedetään hyvin myös Graanissa sijaitsevassa Mikkelin Powerissa.
– Kodinkoneita myydään nykyään paljon myös marketeissa. Puhelinkauppaa käydään paljon operaattorien omissa liikkeissä ja verkosta tilataan paljon.
– Meidän kilpailuvalttejamme ovat edulliset hinnat sekä palvelu. Hinnat pidämme kurissa hintarobotin avulla. Se tarkkailee jatkuvasti verkkokaupan hintoja ja asettaa meidän hintamme edullisemmiksi. Takaamme myös, että asiakas saa kivijalkamyymälöistämme tuotteet aina samaan hintaan kuin verkosta, kertoo myymäläpäällikkö Juuso Honkonen.
Verkkokauppa on tärkeä osa myös Powerin myyntiä, mutta Honkosen mukaan kaksi asiaa täydentää toisiaan.
– Verkkokaupasta tulee iso prosentti meidän myyntiämme, mutta me puhumme mielellämme monikanavaisesta ostamisesta, jossa verkko ja kivijalka tukevat rinnakkain toisiaan.
– Voisi sanoa, ettei pelkkä kivijalka riitä, mutta toisaalta ei riitä pelkkä verkkokauppakaan. Verkossa kaupan olevat tuotteet ohjaavat meidän asiakkaitamme tulemaan myymälään.
– Itse asiassa meidän suosituin toimitustapamme on edelleen myymälästä noutaminen, vaikka itse kauppa olisikin tehty verkossa, Honkonen avaa.
Kodinkone on tänä päivänä laajempi käsite kuin takavuosina.
Myymälään asiakasta ohjaa myös palvelu. Kodinkoneet ovat tänä päivänä ihan jotakin muuta kuin 15 vuotta sitten. Pesukonetta tai televisiota päivittävä asiakas voi törmätä ihan uudenlaiseen käsitteistöön ja teknologiaan.
– Me pyrimme aina keskustelemaan asiakkaan kanssa ja selvittämään, mitä hän tarvitsee, tutustuttamaan hänet laitteen ominaisuuksiin sekä löytämään sopivat ratkaisut.
– Tämä on vähän sellainen fiilislaji. On pystyttävä kuuntelemaan asiakasta ja havaitsemaan hänen tarpeensa, kertoo Honkonen, jonka johtamassa liikkeessä työskentelee 14 henkilöä.
– Vaaditaan monenlaista tietämystä ja osaamista. Myyjämme ovat lähes jatkuvasti koulutuksessa, joka voi olla pienimuotoisempaa perehdyttämistä myymälässä työn ohessa tai koulutusjaksoja Norjassa, jonne meiltä on tänäkin keväänä lähdössä kahdeksan henkilöä, Honkonen sanoo.
Kodinkone on tänä päivänä aika lailla laajempi käsite kuin takavuosina. Mikkelin Powerinkin neljän myydyimmän artikkelin listalla on kaksi sellaista, joita ei aina ole kodinkoneiksi mielletty.
– Puhelimet ja kannettavat tietokoneet ovat erittäin suosittuja. Kannettavien suosion arveltiin jopa romahtavan älypuhelinten ja tablettien tultua, mutta viime vuosina etätyön lisääntyminen on kasvattanut kannettavien myyntiä.
– Lisäksi televisioita ja perinteisistä kodinkoneista erityisesti pesukoneita menee paljon. Viime vuosina eniten suosiotaan ovat puolestaan kasvattaneet airfryerit, varsi-imurit sekä robotti-imurit, Honkonen kertoo.
– Ja uusina tuotteina meille on nyt tulossa kotikäyttöön tarkoitettuja sähköautojen latauslaitteita, paljastaa myymäläpäällikkö uusinta uutta.
Moni uusi kodinkone on käytännössä tietokone. Niiden käyttöönottokin vaatii useimmiten muutakin kuin töpselin laittamisen seinään.
– Asennuspalvelujen suosio kasvaa jatkuvasti. Niitä kysytään erityisesti tietokoneille ja tableteille, mutta myös televisioille. Moni haluaa television asennuksen, käytämme näissä yhteistyökumppanina MPY:n digitalkkari-palvelua, Honkonen sanoo.
– Halutessaan televisioon saa myös kalibroinnin, jossa kuvasta tehdään paras mahdollinen säädöiltään, Honkonen jatkaa.
Moni asiakas satsaa myös huolenpitosopimukseen, jolla saa tietokoneelle, tabletille tai älypuhelimelle huollot ja päivitykset jopa neljäksi vuodeksi. Palveluun voi liittää etätuen.
Power-myymälät kuuluvat Norjasta lähtöisin olevaan kodinkoneketjuun, jolla on Suomessa 44 myymälää.
Suurin osa Suomen Power-myymälöistä tunnettiin aikaisemmin Expert-nimellä, mutta vuonna 2016 kauppaketjun toiminimi muuttui Power Finland Oy:ksi.
– Powerilla on myymälöitä Suomen lisäksi Norjassa ja Tanskassa. Kesällä avataan ensimmäiset Powerit myös Ruotsissa, kertoo Honkonen.
Juttusarjassa esitellään mikkeliläisten kivijalkaliikkeiden palveluja.