Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

”Tämä homma on nyt tässä” – Osuuskaupalla ei ole varasuunnitelmaa Veturitallinlahden kaatuneen Prisma-hankkeen tilalle

Tämä homma on nyt tässä. Käsitelty ja taputeltu. Naurulokit voittivat meidät tällä kierroksella, kommentoi Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Ari Miettinen Mikkelin uuden Prisma-hankkeen kaatumista.

Uutta kierrosta ei tule.

– Meillä ei ole minkäänlaista B-suunnitelmaa. Kaupungin kanssa olemme käyneet läpi kaikki mahdolliset muut tonttivaihtoehdot, mutta yksikään meille tarjotuista ei ollut sopiva, Miettinen sanoo.

Osuuskauppa kartoitti runsaasti vaihtoehtoisia paikkoja Veturitallinlahden lisäksi, mutta muut tontit olivat joko muodostukseltaan hypermarket-rakentamiseen sopimattomia tai liian kaukana keskustasta.

Graanissa sijaitseva Prisma on siis jatkamassa S-ryhmän ainoana suurkaupan yksikkönä Mikkelissä. Osuuskauppa suuntaa nyt katseensa Graanin Prisman saneeraamiseen, jota on jo suunniteltu ja joka olisi toteutunut siinäkin tapauksessa, että uusi Prisma olisi rakennettu.

Graanin Prisma on nykymittapuun mukaan pieni. Laajentamaankaan sitä ei enää pysty.

– Siellä on käytetty kaikki rakennusoikeus, Miettinen sanoo.

Toimitusjohtaja myöntää olevansa pettynyt siihen, että Veturitallinlahden hanke jää toteutumatta.

Nyt laitetaan uutta matoa koukkuun.

Jouni Riihelä

– Prisma olisi tiennyt ainakin 80:n uuden työpaikan syntymistä. Nyt jää kaupungilta saamatta merkittävä määrä verotuloja. Täysillä tässä oltiin mukana, mutta taloudelliset reunaehdot tulivat vastaan, perustelee Miettinen Osuuskauppa Suur-Savon hallituksen tekemää päätöstä vetäytyä Prisma-hankkeesta.

Myös osuuskaupan hallintoneuvoston puheenjohtaja Martti Lokka on mietteliäs.

– Prisma-hanke olisi ollut luonteva jatko investoinneillemme. Pettymys tämä ilman muuta on, vaikka kannattavuuslaskelmat eivät toteuttamista lopulta puoltaneetkaan, Lokka sanoo.

Ratkaisuun vaikutti monta tekijää. Merkittävin niistä oli se, että elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus ei hyväksynyt alkuperäistä kaavaluonnosta, joka olisi mahdollistanut Prisman rakentamisen yhteen tasoon.

Ely hyväksyi ainoastaan kaavaluonnoksen, joka olisi edellyttänyt hypermarketin rakentamista kahteen kerrokseen. Tämän taustalla oli vaatimus naurulokkien pesimäalueen turvaamisesta Viitostien varressa.

– Tämä vaatimus pienensi tontin kokoa 7,5 hehtaarista 5,5 hehtaariin. Se ei olisi jättänyt meille minkäänlaista laajentamisen ja kehittämisen varaa, Miettinen sanoo.

Liian pieni tontti kavensi myös mahdollisuuksia saada muuta liiketoimintaa tiloihin.

– Eihän tuohon pelkkää Prismaa olisi kannattanut rakentaa. Tilaa olisi pitänyt löytyä myös ulkopuolisille vuokralaisille, Miettinen sanoo.

Tontin kokoa kavensi myös Väyläviraston vaatimus siitä, että tontin Savon radan puoleiseen laitaan on jätettävä tilaa sitä varten, että radalle joskus maailmassa tehdään toinen kiskopari.

Ely vaati myös rakentamaan 2,5 metrin korkuisen suoja-aidan lokkien pesintäalueen ja marketin liikenneväylän väliin

Niin ikään ely edellytti, ettei vanhaa veturitallia saa purkaa edes osittain, vaan se on säilytettävä kokonaan. Päätös vaikeutti veturitallin integrointia osaksi uutta markettia.

– Nämä vaatimukset nostivat arvioidut rakennuskustannukset noin 60 miljoonaan euroon, kun ne alkuperäisten suunnitelmien mukaan olisivat olleet 36-40 miljoonaa, Miettinen sanoo.

Veturitallinlahden Prisma kaatui siis monen asian summaan.

– Alue itsessään on rakentamiskohteena erittäin houkutteleva, mutta kaavan toteutumista edellyttävien muutosten jälkeen tontti on kaupan suuryksikölle liian pieni ja käytettävyydeltään liian rajoitettu, tiivistää Miettinen.

Mikkelin kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä myöntää, että päätös oli pettymys, koska Prismasta odotettiin alkusysäystä koko Satamanlahden kehittämiselle.

– Mutta ei tehty työ ole mennyt hukkaan. Nyt saatuja kokemuksia ja aineistoja voimme hyödyntää tulevassa kaavatyössä. Jatkamme edelleen Veturitallinlahden alueen kehittämistä kaupallisiin tarkoituksiin, mutta se on nyt nähty, ettei sinne mahdu kaupan suuryksikköä kannattavasti.

– Jatkamme työtä siinä tarkoituksessa, että Veturitallinlahdelle saadaan kaupallista toimintaa. Kaavoitusta ja alueen liikennesuunnittelua edistetään nimenomaan tässä tarkoituksessa. Nyt laitetaan uutta matoa koukkuun, Riihelä sanoo.