Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Toriparkissa harjoitellaan sähköautopalon sammuttamista – Akusto on vaikea sammutettava ja se voi pitää tulipaloa yllä itsekseenkin

Mikkelin toriparkissa järjestetään keskiviikkona 16. marraskuuta paloharjoitus, jossa harjoitellaan sähköautopalon sammuttamista.

Sammuttamisen lisäksi toriparkissa harjoitellaan sitä, kuinka sähköauto saadaan tarpeen tullen siirretyksi mahdollisimman nopeasti ulos maanalaisesta parkkihallista.

Harjoitus järjestetään kello 17-20 välisenä aikana ja se voi ajoittain vaikeuttaa liikkumista pysäköintihallissa.

Asiakkaita kehotetaan ottamaan harjoitus huomioon toriparkkia kyseisenä aikana käytettäessä.

Harjoituksessa simuloidaan oikea, latauksesta alkava sähköautopalo mahdollisimman autenttisesti.

– Sähköautopalo alkaa kaikkein todennäköisimmin juuri latauksen yhteydessä, kertoo harjoituksen toteutuksesta vastaava palomies Henri Keskinen Etelä-Savon pelastuslaitokselta.

Sammuttamisen lisäksi tärkeä osa harjoitusta on ajoneuvon siirtäminen pois pysäköintihallista.

Sammutusharjoitus tehdään toriparkin ylemmällä tasolla.

– Sähköautopalolle on tyypillistä se, että vaikka palo saadaan kertaalleen sammumaan, akuston uudelleen syttymisen riski on korkea.

– Akusto on saatava jäähtymään riittävästi sen sammuttamiseksi ja tähän tarvitaan suuri määrä vettä, perustelee Keskinen siirtämistä.

Tavallinen käsisammutin ei pysty sähköauton akuston paloa sammuttamaan, ainoastaan rajoittamaan sitä hetkellisesti.

Sähköautopalossa on paljon muutakin huomioitavaa. Palavissa akuissa voi muodostua kemiallisten reaktioiden ansiosta kaikkia palamiseen tarvittavia elementtejä, kuten happi, lämpö sekä palava aine. Palo siis pysyy akkujen sisällä käynnissä itsestään.

Sähköautopalossa pelastustoiminnalle suurimman haasteen muodostaakin se, miten sammutusvesi saadaan kohdistettua suoraan akkuihin, jotta ne jäähtyvät riittävästi. Sähköauton palojen oletetaankin vievän kauemmin kuin polttomoottoriauton palon.

Litium-ioniakkupalon tiedetään myös muodostavan savukaasuja, joista osa on myrkyllisempiä perinteiseen autopaloon verrattuna. Tämän takia sammutus on jätettävä pelastushenkilöstön suoritettavaksi.

Sammutusharjoitus tehdään toriparkin ylemmällä tasolla ja auto siirretään siirtoalustojen päällä ajoluiskaa pitkin Mannerheimintielle. Tämä saattaa ajoittain estää normaalin liikenteen toriparkista ulos tai ainakin hidastaa sitä.

Myös pelastuslaitoksen henkilökuntaa ja ajoneuvoja liikkuu toriparkin alueella ajoittain paljonkin harjoituksen aikana.

– Harjoitus on uusien menetelmien testausta, tällaista ei ole aikaisemmin tehty. Harjoitus myös kuvataan koulutuskäyttöä varten, kertoo Keskinen.

Mikkelin toriparkissa on kymmenen sähköautojen latauspistettä, jotka ovat toimitusjohtaja Martti Lokan mukaan ”yllättävän aktiivisessa” käytössä.

– Etenkin 11 kilowatin keskinopeat latauspisteet ovat lähes koko ajan käytössä, Lokka sanoo.

Toriparkissa on tähän saakka vältytty sähköautojen latauksen yhteydessä tai muuten sähköautoille sattuneilta tulipaloilta.

– Kaksi pientä autopaloa hallissa on ollut, mutta ne on saatu sammumaan ensisammutuskalustolla, Lokka sanoo.

Mikkelin toriparkissa on tilaa nykyistä useammallekin sähkölatauspisteelle, mutta toistaiseksi laajennuksia ei ole suunnitteilla.

Sähköajoneuvojen latauspisteille kiinteistöissä on laadittu tuoreet ohjeet, joissa huomioidaan myös se, miten pelastustoimi voi suorittaa omat tehtävänsä tarvittaessa. Ohjeet löytyvät osoitteesta https://pelastuslaitokset.fi/julkaisut/sahkoautojen-latauspisteet