Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolumni | Teen mielelläni tuttavankauppaa – Mikkelissä uskollinen asiakkuus palkitaan ylenpalttisesti

Jokin aika sitten kävi niin, että autoon piti kiinnittää sellainen irrotettava peräkoukku.

Olen yleensäkin aika kädetön autoteknologian asioissa, mutta silloin olin sitä ihan kirjaimellisesti. Toinen käsi oli niin kipeä, ettei sillä pidelty edes voiveistä.

Ei siinä auttanut kuin niellä ylpeys ja mennä autokorjaamolle vähän anteeksi pyydellen että voisitteko kiinnittää tämän kun ei se itseltä suju. Silläkin uhalla, että uusavuttomuuskertoimeni alkaisi henkilökunnan silmissä lähennellä ääretöntä.

Valmistauduin siihen, että pitäisi varata aika. Ja tietysti maksaa palvelusta, niin kuin hyviin bisnestapoihin kuuluu.

Eihän siinä niin käynyt. Tuttu mies konttasi auton perään, kun sattui olemaan vähän luppoaikaa kahden työn välissä, ja kiinnitti koukun. Kun kysyin työn tuntihintaa, hän sanoi että tuo ensi kerralla korjaamon jätkille vähän pullaa kahvin kanssa nautittavaksi.

Onhan meillä täällä kaikkea, mitä ihminen tarvitsee.

Kävin heti hakemassa lähikaupasta pari kääretorttua. Etten olisi velkaa jäänyt.

Saamani luksus-palvelu on oikein malliesimerkki Mikkelin parhaista puolista. Tutussa paikassa asioidessa ei katsella kelloa, varauslistaa tai ohjehinnastoa. Vaan palvellaan asiakasta.

Totta kai tässä oli kyse myös siitä, että olen kanta-asiakas. Olen huollattanut, säädättänyt, rengastanut ja pessytkin autoni samassa paikassa jo kymmenissä laskettavan määrän vuosia.

Tykkään tehdä niin. Tykkään asioida tuttujen ja luotettavien ihmisten kanssa, myös silloin kun ostan ruokaa, vaatteita, huonekaluja, asunnon, hieronnan tai pankki-, parturi- tahi ravintolapalvelun.

Olen siis uskollinen asiakas. Ja voin valehtelematta sanoa, että uskollisuuteni on kaikissa noissa kategorioissa palkittu moneen kertaan ja ylitsevuotavasti.

Monesti saa vielä hyvät jutut ja kuulumisten kertaukset paikan päälle. Ja kuulee mitä kaupungilla tapahtuu.

Tällaisesta vuorovaikutuksesta on minun mielestäni kyse oikeanmallisessa asiakassuhteessa. Eikä sitä saa rakennettua kuin pitkällä, molemminpuolisella työllä ja sitoutumisella.

Eikä sitä saa rakennettua internetin palvelurobottien kanssa. Tämä on pakko jälleen kerran sanoa, vaikka itseäni toistankin.

Siksi minä suosin mikkeliläistä aina kun se on mahdollista. Koska onhan meillä täällä kaikkea, mitä ihminen tarvitsee. Ja vähän enemmänkin.

Ja koska haluan omalta osaltani pitää kiinni siitä, että meillä täällä näitä palveluja jatkossakin olisi.

Kirjoittaja on Mikkelin Kaupunkilehden päätoimittaja.