Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kolumni | Kioskilla käytiin ennen muttei käydä enää - kaupat toimivat nyt niin laajasti ettei kioskeille ole paljoa käyttöä

Monen muun mikkeliläisen tapaan minäkin olin ällikällä lyöty, kun kuulin että osuuskauppa lopettaa Stellan kioskin.

Ajattelin, että mikä siinä nyt on vikana. Suurin piirtein kaupungin ottavimmalla paikalla kauppakeskuksen katutasossa oleva kioski, jossa on aina porukkaa, kun käyn siellä Eurojackpottiani toiveikkaana tekemässä.

Ja siinä se vika juuri onkin. Ne muutkin kuulemma kävivät pääasiassa tekemässä Veikkauksen rahapelejä ja ostamassa konserttilippuja. Kioski saa kummastakin komissionsa, mutta ne eivät yksin riittäneet pitämään päätä pinnalla taloudellisessa mielessä.

Taisi muuten olla samat syyt taustalla myös siinä, kun naapurikauppakeskus Akselista lopetettiin Miksu-kioski jo jokin aika sitten. Sillä oli samanlainen palvelukonsepti kuin Stellan kioskilla, mutta niin vain päättyi sekin tarina.

Emme käyneet kioskeilla tarpeeksi paljon.

Tällaisessa tilanteessa kansalainen harmittelee, kun tuttu palvelu loppuu. Tavallaan kansalainen on kuitenkin itse vastuussa siitä, että kioskitoiminta on kokonaisuudessaan melkoisessa aallonpohjassa.

Me mikkeliläiset emme nimittäin käyneet niillä kioskeilla enää tarpeeksi paljon ostoksilla. Emme tehneet niiden toimintaa kannattavaksi.

Syy sille on ihan selvä. Kun samat palvelut saa omasta lähikaupasta ja vielä laajemmin aukioloin, ei kovinkaan moni enää tarvitse kioskeja samassa merkityksessä kuin ennen, kun niitä oli Mikkelissäkin melkein joka korttelissa. Tarjoamassa karkkia, veikkausta, limonaatia, lehtiä ja tupakkaa niinä aikoina, kun kaupat olivat kiinni.

Ah niitä merirosvorahojen ja Hänskin kioskin aikoja. Ne ajat, elintarvikekioskeineen kaikkineen, alkoivat kuitenkin jäädä taakse siinä vaiheessa, kun päivittäistavarakauppojen aukioloaikoja alettiin parikymmentä vuotta sitten vapauttaa.

Samasta syystä moni huoltoasema on joutunut karsimaan päivittäistavaratarjontaansa ja R-kioskiverkostoa on karsittu todella kovalla kädellä.

Maailma muuttuu.

Yksi ikävä palveluaukko Mikkelin keskustaan nyt jää. Stellan kioski on ollut keskustassa liikkuvalle kätsy paikka käydä ostamassa konserttiliput Mikaeliin. Nyt lähin lipputiski löytyy Graanin marketista, minne on autottomalla keskusta-asujalla pitkä matka.

Toivottavasti joku keskustan yrittäjä tarttuu tilaisuuteen ja ottaa lippupistepalvelun itselleen. Saa siitä pienen korvauksenkin, mutta vielä tärkeämpi se on asiakkaan elämää helpottavana lisäpalveluna.

Kirjoittaja on Mikkelin Kaupunkilehden päätoimittaja.