Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikkeli-myyjillä on monta verkkoa vedessä ja isoja kaloja pyynnissä – Olli Marjalaakson ja hänen kollegoidensa onnistumiset tietävät kaupunkiin yrityksiä, työpaikkoja ja elinvoimaa

Mikkeli tarvitsee menestyviä yrityksiä ja niihin motivoituneita, osaavia työntekijöitä.

– Kun nämä kaksi toteutuvat, syntyy kilpailukykyinen Mikkeli, jonne halutaan tulla menestymään, muiden menestyvien yritysten joukkoon. Tästä kaikesta syntyy paljon puhuttua elinvoimaa.

Näin tiivistää Mikkeli-myyjä Olli Marjalaakso. Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:ssä työskentelevän Marjalaakson tehtävänä on houkutella kaupunkiin uusia yrityksiä.

Hän siis myy muualta tuleville yrityksille tuotetta nimeltä Mikkeli.

– En tosin missään nimessä yksin. Tässä tiimityössä on mukana Miksei Oy:ssäkin useampi henkilö. Samaan tiimiin kuuluvat Naistinki Oy ja kaupunki, täsmentää Marjalaakso.

Marjalaakson toimenkuvaan kuuluu Mikkelin markkinointi ja myynti erityisesti yritysten sijoittumispaikkana, tapahtumatoiminnan edistäminen sekä kaupungin edunvalvonta.

Erikseen on mainittu Mikkelin kehittäminen tapahtumakaupunkina Mikkeli Events-hankkeen kautta, lentoaseman toiminnan selvittäminen Fly Mikkeli -hankkeessa sekä logistiikka-alan kehittyminen Mikkelissä ja logistiikkakeskusten sijoittuminen kaupunkiin.

Marjalaakso on myös Kalevankankaan kehittämisalustan ohjausryhmän ja johtoryhmän jäsen sekä jäsen työryhmässä, joka suunnittelee Kenkäveronniemen kehittämistä.

– Lentoasemalle haetaan liiketoiminnan harjoittajia ulkomailta ja kotimaasta, matkustajaliikenteen operaattoreista uusien lentoteknologioiden kehittäjiin sekä droonikone-palveluja tarjoaviin ja drooneja testaaviin yrityksiin.

– Viimeksi mainitusta hyvä esimerkki on Suur-Savon Reservinupseeripiirin KX-hanke, jossa koulutetaan reserviläisiä vaativien droonijärjestelmien käyttöön. Toiminnan pääpaikaksi on suunnitteilla Mikkeli.

– Kalevankankaalle haetaan uusia yrityksiä erityisesti hyvinvointiteknologian, urheilun ja tapahtumateollisuuden aloilta.

Koko kaupunkiorganisaatio on Mikkelin myynnissä mukana.

Olli Marjalaakso

– Kenkäveronniemi on tarkoitus muuttaa kaupan, matkailun ja elämysten alueeksi. Tästä on juuri aloitettu 10 kuukauden hanke, jossa on Miksei Oy:stä minun lisäkseni mukana Pasi Laitinen, Marjalaakso luettelee.

Minkälaista hommaa Mikkelin myyminen sitten on?

– Puhelinsoittoja, sähköpostien lähettämistä, palavereja, Teams-kokouksia ja muuta sellaista. Kontaktointia, etsimistä, keskusteluja, hyvin tavallista myyntityötä, avaa Marjalaakso.

Miksei Oy:ssä edetään pitkälti Mikkelin kaupungin strategian mukaisessa työjärjestyksessä.

– Pohdimme, millaista yritystoimintaa puuttuu ja mistä sellaista löytyisi. Seuraava vaihe on pohtia, miten sellainen yritys saataisiin Mikkeliin, Marjalaakso kiteyttää.

Yritykset voivat olla kaikennäköisiä ja -kokoisia. Marjalaakso ei kerro, millaisia kaloja on pyynnissä, mutta paljastaa, että tälläkin hetkellä neuvotellaan noin neljänkymmenen kotimaisen ja ulkomaisen yrityksen saamisesta Mikkeliin.

– Investointien kokoluokka vaihtelee 50 000 eurosta 50 miljoonaan euroon, Mikkeli-myyjä havainnollistaa.

Miksei Oy:ssä tehtävä työ on yhteyksien luomista ja taustavaikuttamista. Peli on pelattu oikein silloin, kun esimerkiksi toimintansa laajentamista halajava yritys on saatu tekemään päätös Mikkeliin tulosta.

Siinä vaaditaan monentasoista yhteistyötä. Tarvitaan rahoitusta, kaavoitusta ja luvitusta. Tiedon on kuljettava ja yksituumaisuutta löydyttävä. Jälleen sitä tiimityötä.

Helppoa se ei ole.

– Muttei sen pidäkään olla. Täytyy toimia strategian mukaisesti, mutta omata myös kykyä nopeaan toimintaan erilaisissa ad hoc -toimeksiannoissa, joita meille myös tulee.

Kärsivällisyyttäkin vaaditaan. Uuden yrityksen tulo Mikkeliin voi viedä vuosia, koska päätösprosessit vievät oman aikansa.

– Jos tästä työstä hakee huonoa puolta, se on ehkä se, ettei neuvotteluista ja kontakteista voi kertoa julkisuuteen mitään. On yrityksen asia sitten joskus kertoa tulostaan Mikkeliin.

– Käytännössä Miksei Oy on mukana lähes kaikkien uusien yritysten sijoittumisessa Mikkeliin. Muttei se joka kerran välttämättä mikään uutisen arvoinen asia ole. Se on meille tavallista, jokapäiväistä työtä, Marjalaakso sanoo.

Onnistumiset ovat kuitenkin hyvinkin näyttäviä.

– Sen voi sanoa, että ilman Miksei Oy:tä kaupungissa ei olisi Biltemaa eikä Puuiloa. Hannele Hynninen teki niiden saamiseksi valtavan työn, Marjalaakso kehuu.

Miksei Oy toimii kaupungin hyväksi. Mikkeli-myyjä toivoo, että kaupunkiorganisaatio määrittelisi mahdollisimman tarkasti ja pitkäjänteisesti tavoitteet sen suhteen, millaista yritystoimintaa kaupunkiin halutaan.

– Täällä on vähän sellaista, sanoisinko nyt strategista sinkoilua suuntaan ja toiseen. Pitäisin parempana, että määriteltäisiin selkeät strategiakärjet ja kaupungin kasvu- ja kehittämistavoitteet ainakin 15 vuoden tähtäimellä.

– Parempi tähdätä tarkasti ja kauas kuin ampua katkaistulla haulikolla sinne tänne lähietäisyydelle, hän kielikuvailee.

Kaikella työllä pitäisi olla myös yhteinen maali.

– Koko kaupunkiorganisaatio luottamushenkilöitä ja virkamiehiä myöten on Mikkelin myynnissä mukana. Kaikkien pitäisi kertoa ulospäin samaa viestiä ja tarinaa.