Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kaupungin kivijalat | Jaana Fredin siirtyi lähihoitajan ammatista lastentarvikekaupan pitäjäksi – Pikku Tipussa on olo kuin karkkikaupassa

Pikku Tipuun kävellessä on sellainen olo, että on kävellyt karkkikauppaan.

Jokaisella hyllyllä on kirkkaita ja pastellinsävyisiä lastenvaatteita, leluja, ruoka-astioita ja reppuja.

Kassalla verkkokauppatilausta valmistelee Jaana Fredin, 35. Tilaukseen menee tuotteen lisäksi käsinkirjoitettu lappunen, pakkaajan nimi sekä suklaakarkki.

– Pakkaamme kaikki tilaukset itse ja kirjoitamme mukaan aina lapun. Haluamme, että tilaus tuntuu henkilökohtaiselta, Fredin selittää.

Lastentarvike sai alkunsa vuonna 2015 Fredinin ja hänen siskonsa yhteisestä ideasta.

– Olin juuri muuttanut Mikkeliin ja saanut juuri lapsen. Mikkelissä ei ollut tällaista liikettä, joten halusin tuoda tarjontaa paikkakunnalle.

–Alussa pyöritin liikettä yhdessä siskoni kanssa, kunnes veri veti hänet opiskelemaan, Fredin kertoo.

Ensimmäiset vuotensa Pikku Tipu vietti kivijalassa Maaherrankadulla.

– Ensimmäinen liiketila oli käytännössä testi. Tiloissa toiminnan aloittelu tuntui helpolta ja se oli sopivan iso toiminnalle.

Liike siirtyi kauppakeskus Akselin tiloihin vuonna 2017.

– Halu siirtää liike kauppakeskukseen oli molemminpuolinen.

Verkkokauppatoiminta alkoi noin kaksi vuotta myöhemmin.

– Koko valikoimaamme ei ole myymälässä, vaan osa on tilattavissa vain netistä. Netistä ostettuja tuotteita voi kuitenkin noutaa täältä ja tarjoamme myös mahdollisuuden tulla sovittamaan verkkokaupan tuotteita myymälään, Fredin kertoo.

Pikku Tipun katalogissa on vaatteita niin perheen pienimmille kuin äideillekin. Liikkeestä löytyy värikäs valikoima leluja ja lastentarvikkeita.

– Tällä hetkellä olemme siirtymässä jo syyssesonkiin, joten pitkiä paitoja ja housuja sekä koulureppuja menee paljon.

– Isoimmat sesongit ovat yleensä kesällä ja keväisin vuoden alussa. Lasten ruokailutarvikkeita menee läpi vuoden eniten, kuvailee Fredin.

Omiksi suosikeikseen Fredin nimeää Metsola-vaatemalliston ja eläinkuvioiset kerhoreput.

– Reput on valmistettu kierrätetyistä muovipulloista, hän hymyilee.

Lastentavaroiden ohella liikkeessä myydään myös juhlatarvikkeita, kuten helium-palloja. Fredin paljastaa, että liike tarjoaa myös yhden hieman erityisemmän palvelun.

– Meillä pystyy täyttämään heliumpalloja, liikkeestä ostettuja sekä omia. Puskaradiossa usein ihmetellään, eikö missään pysty täyttämään heliumpalloja. Meillä pystyy, hän vinkkaa.

Ennen yrittäjyyteen siirtymistä Fredin toimi lähihoitajana. Päätös vaihtaa alaa ja perustaa oma yritys ei ole kaduttanut.

– Työajat ovat paljon vapaammat. Ei ole ketään, joka sanelee, miten toimia.

Fredinillä on kaksi lasta, kahdeksan- ja puolitoistavuotias.

– Voin viedä heidät hoitoon aamulla ennen liikkeen avautumista ja hakea heidät sulkemisen jälkeen. Illat ovat perheen yhteistä aikaa.

Parhaaksi asiaksi työssään Fredin nimeää asiakkaat.

– Meille on vuosien aikana kertynyt kanta-asiakkaita. On hienoa nähdä, miten asiakkaat palaavat liikkeeseen vuosi toisensa jälkeen. Hyvä tietää, että palvelu on ollut pätevää ja vastaanottavaa.

– Olen tavannut osan asiakkaiden lapsista silloin, kun he olivat todella pieniä. On hassua nähdä oman yrityksen sekä asiakkaiden lasten kasvun samalla. Yritys on todella perhelähtöinen.

Asiakaspalvelu on Fredinille tärkeää.

– Autan mielelläni uusia äitejä, jotka tulevat kauppaan ja tarvitsevat apua ostosten tekemisessä. Koska minulla on lapsia ja olen tehnyt tätä jo seitsemän vuotta, neuvominen onnistuu hyvin.

Liikkeeseen saapuu lasten vanhempien lisäksi välillä myös lapset itse. Nämä asiakaskohtaamiset ovat Fredinille aina erityisen positiivisia.

– Monesti etenkin isommat lapset otetaan mukaan valitsemaan omat vaatteensa. Se pikkuväkikin on huomioitava, kyseessä on kuitenkin melko tärkeä asiakaskunta, Fredin naurahtaa.

Pikku Tipu sijaitsee Akselin 1. kerroksessa. Kauppakeskuksen tarjonta on supistunut viime vuosien aikana ja monet tilat seisovat tyhjillään.

Fredin uskoo, että vaikka verkkokauppamyynti tulee olemaan iso osa liikkeen tulevaisuutta, myös fyysinen liiketila on yritykselle tärkeä.

– Toiminta tulee varmasti keskittymään paljon enemmän verkkoon, mutta on silti asiakkaita, jotka ovat todella iloisia päästessään paikan päälle katsomaan valikoimaa, hän kiteyttää.