Vaikka kuinka yrittäisi ajatella toisin ja vaikka kelit pysyisivät kuinka lämpiminä, alkaa kesäsesonki kääntyä kohti loppua. Sen tietää viimeistään silloin kun astuu aamulla kasteisen usvaiseen, vähän viileään ilmaan, jossa ei enää kuulu lintujen laulu.
Koulujen alkaminen tarkoittaa myös Mikkelin tienoilla sitä, että kotimaiset turistit kaikkoavat suurimmaksi osaksi. Kesäkioskien luukkuja naulaillaan pikku hiljaa kiinni ja aletaan tehdä rätinkiä siitä, miten meni.
Mikkeli on hieno kaupunki kaikkina vuodenaikoina, mutta sitä se on erityisesti kesällä.
Jo pelkästään lähitienoilla mökkeilevät kesäasukkaat piristävät huomattavasti sekä katukuvaa että elinkeinoelämää. Koronavuodet opettivat monelle, että mökkikautta voi ihan hyvin pidentää ulottumaan myös niihin viikkoihin, kun täytyy tehdä töitä.
Tämä on tervetullutta kehitystä, johon Mikkelissä ja Etelä-Savossa pitää tarttua kuin hauki rapalaan. Pitää tarjota tontteja, rakennuslupia ja erilaisia palveluja niin että loma-asukkaat kotiutuvat tänne pysyvästi.
Näissä palveluissa ja ennen kaikkea niiden sujuvuudessa ja nopeudessa Mikkelillä on varaa parantaa kovasti. Pitää tapahtua silloin kun on tarvis.
Tapahtua saisi muutenkin Mikkelin seudulla paljon nykyistä enemmän. Hotellien, ravintoloiden ja kauppojen kassat kilisevät iloisesti silloin kun vietetään St. Michel -raveja, Mikkelin Musiikkijuhlia, St. Michel Summerfestejä ja muita kesän kihauksia.
Tänä kesänä toi ylimääräisen bonuksen turistivirtoihin Farmari-maatalousnäyttely, joka veti kaupunkiin kymmeniätuhansia vieraita. Tällaisia superviikonloppuja mahtuisi kyllä kaupunkiin vaikka pari kappaletta joka kesä.
Ja kyllä niitä tapahtumia tarvittaisiin Mikkeliin ympäri vuoden. Mikkeliä pitää markkinoida sinnikkäästi ja idearikkaasti kaikille mahdollisille messu- ja kongressijärjestäjille.
Saimaa Stadiumissa ja Kalevankankaan alueessa on hyvä paikka vaikka minkälaisille tapahtumille, mutta vielä kokonaisuutta ei ole taidettu saada lyötyä läpi niin laajaan tietoisuuteen kuin pitäisi.
Mikkeli-myyjät ja Kalevankankaan alueen markkinointitiimi, olkaapa valppaina! Koronan jälkeinen aika ja kokousmatkailun odotettu elpyminen on Mikkelillekin mahdollisuus.
Mikkelin perusongelma matkailun suhteen on aina ollut se, että kesän kolmisen kuukautta menevät hienosti ja hotelleissa on tupaten täyttä. Muina kuukausina on kuitenkin sitten ratkaisevasti hiljaisempaa.
Tähän asiaan pitää saada muutos. Mikkeliin pitää jatkossa saada entistä enemmän talvituristeja, kokousmatkalaisia, suuria messutapahtumia ja miksei myös isompia konsertteja Saimaa Stadiumille.
Kirjoittaja on Mikkelin Kaupunkilehden päätoimittaja.