Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Edu Rytkönen sen kun painaa kaasua – 78-vuotias veteraani ajoi voiton Ruotsissa käydyssä historic-luokan moottorivenekisassa

Mikkeliläinen moottoriveneilijä Esa ”Edu” Rytkönen (78) kirjautti uuden luvun suomalaiseen urheiluhistoriaan heinäkuun lopulla.

Ruotsissa, Morassa, järjestetyissä kansainvälisessä Classic-kisassa Rytkönen kaasutteli ylivoimaisen voiton Historic Hydro -kilpailussa.

– Ajettiin kolme starttia ja voitin ne kaikki. Kilpakumppanit olivat ruotsalaisia, aktiivivuosiltani tuttuja miehiä, Rytkönen kertoo.

Voitokas kisa oli samalla Edun juhlakilpailu, sillä hän ajoi ensimmäisen SM-osakilpailunsa Mikkelin Kaihunlahdella heinäkuussa 1962 eli tasan 60 vuotta sitten.

Mikä saa kaiken kokeneen moottoriveneilijän vielä matkustamaan pitkän kaavan kautta Pohjois-Ruotsiin kilpailumatkalle?

– Intohimo moottoriveneilyä kohtaan. Kilpailuviettini ei ole vieläkään sammunut, Edu erittelee.

Hän kilpailisi mielellään edelleen useimminkin, mikäli alan kotimainen liitto myöntäisi kilpailulisenssejä ikämiehille.

Kuuden vuosikymmenen aikana Edu Rytkönen on kilpaillut Euroopan lisäksi Etelä-Afrikassa. Kaikkiaan kilpailumatkoja on tehty 16 maahan.

– Kymmenittäin hienoja kisoja ja kokemuksia on takana. Paljon ystäviä ja kavereita on kertynyt ympäri maailmaa.

Rytkönen on pitkällä moottoriveneilijän urallaan 1970-80 -luvuilla saavuttanut MM-hopeaa ja pari pronssia, EM hopeaa ja pronssia ja lukuisia Pohjoismaiden mestaruuksia.

Suomen mestaruuksia on 11, hopeita kymmenen 10 ja pronssisijoituksia useampia.

Edun nopeusennätykseksi mitattiin poliisien tutkalla 191 kilometriä tunnissa.

Hän edusti Mikkelin Pursiseuraa vuosina 1962-1975. Sen jälkeen seura on ollut Ristiinan Pursiseura.

Edu myöntää moottoriveneilyn olevan aika kallis harrastus. Rahaa on kulunut ainakin parin hulppean omakotitalon verran.

– Veneitä on ollut ainakin 15, uusia ja vanhoja.

Sponsoreiden ja yhteistyökumppaneiden hankkiminen ei ole koskaan ollut vaivatonta. Yhtään potentiaalista kilpailumatkaa hän ei kuitenkaan muista jättäneensä väliin taloudellisista syistä.

Kisoissa ja lajin parissa on Edu Rytköselle kertynyt monenlaisia sattumuksia.

Erityisesti mielen päällä on ensimmäinen kisa Kaihunlahdella. Siellä hän kolaroi Suomen silloisen ykkösajajan, Stig-Olof Fagerströmin kanssa.

– Onneksi kummankaan vene ei hajonnut eikä kuljettajat loukkaantuneet. Nurin mentiin ja kummankin kisa jäi kesken, Edu muistelee.

Oman nopeusennätyksensä Edu ajoi vuonna 1986 Pohjoismaiden mestaruuskisoissa, jotka kilpailtiin Imatran Vuoksella. Poliisien tutkalla mitattiin nopeudeksi 191 kilometriä tunnissa.

– Jekuttivat vielä meikäläistä ja uhkasivat ajoluvan menetyksellä moisesta hurjastelusta. Ei tullut sakkoja, mutta PM-kullalla palkittiin.

Moottoriveneilyyn Edun innosti isä Topi Rytkönen, joka kilpaili vuosina 1952-62 ja toimi myös mikkeliläisen alan ensimmäisen menestyjän, ylilääkäri Jaakko S. Aallon mekaanikkona.

Aalto lahjoitti Topi Rytköselle ensimmäisen kilpaveneen moottoreineen ja sai Rytköset innostumaan kilpaveneilyyn.

Mikkelissä oli parhaimmillaan kymmenkunta alan harrastajaa. Erityisesti Edu muistaa Jorma Pulkkisen sekä Matti ja Risto Vahvaselän.

Aktiiviuransa jälkeen Edu toimi vanhimman poikansa Ilkka Rytkösen mekaanikkona vuosina 2001-2018.

– Juniori saavutti parhaimmillaan MM-hopeaa, maailmancupin voiton ja lukuisia Suomen mestaruuksia ja mitaleja.

Rytkösen juuret ovat Viipurissa, missä Edun oli määrä syntyä heinäkuussa 1944. Jatkosodan kääntyminen suomalaisten tappioksi johti evakkomatkaan. Edu syntyi 6.7.1944 Kalvitsan asemalla, jonne evakkojuna oli Rytköset tuonut.

Mikkelissä varttunut Esa harrasti juniori-ikäisenä ja nuorena aikuisena hiihtoa, mäkihyppyä, jalkapalloa ja motocrossia.

Lempinimensä hän muistelee saaneena MP:n jalkapallolegenda Matti ”Lane” Vanhaselta.

Vuonna 1962 Edu oli perustamassa Porrassalmen Urheilijat-62 -seuraa.

– Pelasin futista PU:ssa ja Mikkelin Mikoissa. Topi-isä oli aikoinaan mestarinyrkkeilijä ja yritti tuloksetta saada minutkin innostumaan.

Työuransa Edu teki Topi-isän perustamassa moottoripyörien, perämoottoreiden ja muiden pienkoneiden korjaamossa, jatkaen yrittäjyyttä vuoteen 1979. Sen jälkeen hän työskenteli Tauno Rehnin Mikkelin Autotarvikkeen korjaamossa 1979-81.

Hiihtäjämestari Arto Tiainen pestasi Edun Tintti-Sporttinsa palvelukseen vuonna 1981. Tiaisen perheyrityksen luottomiehenä Edu ahkeroi eläkkeelle siirtymiseensä, vuoteen 2001 saakka.