Tekniikka, sähköllä liikkuvat ajoneuvot ja yrittäjyys. Näitä kolmea mielenkiinnon kohdettaan mikkeliläinen Josua Viljakainen halusi lähteä seuramaan, kun hän viime vuoden keväällä päätti perustaa oman yrityksen.
Savo Plugin Oy tarjoaa sähköautojen latausjärjestelmiä ja asiantuntijapalveluita kotitalouksille, yrityksille ja esimerkiksi taloyhtiöille.
– Olen aina ollut kiinnostunut sähköllä liikkumisesta. Kerran kun pääsee sähköautolla ajamaan, niin siitä on vaikea lähteä vaihtamaan takaisin, naurahtaa Viljakainen.
– Sähköllä ajaminen lisääntyy kovaa vauhtia. Sen vuoksi latauspisteille on kasvava tarve. Tähän tarpeeseen haluan toiminnallani vastata, hän lisää.
Viljakaisen tavoitteena on helpottaa sähköautoilijoiden elämää.
Hän tietää, miten oikeanlaisten latausjärjestelmien avulla säästetään rahaa ja aikaa.
– Oikeanlaisen latauslaitteen käyttäminen on turvallista ja nopeaa. Se tekee sähköautoilusta vaivatonta.
Viljakainen haluaa tarjota kustannustehokkaita ja aikaa kestäviä latausratkaisuja.
– Emme myy niin sanottua tähdenlehtoja. Kun latauslaitteet laittaa kerralla kuntoon, on järjestelmän käyttöikä taattu pitkälle tulevaisuuteen.
Työ aloitetaan aina kartoituksella.
–Esimerkiksi taloyhtiöille tarjoamme latauskartoitusta, jossa käydään läpi taloyhtiön sähköjärjestelmä sekä jo olemassa olevaan infraan asennettavissa olevat latausmahdollisuudet.
Paikallisuus on meidän etumme.
Lopuksi selvitetään, mitä laitteet ja työ tulisivat kustantamaan.
–Taloyhtiökartoituksessa käydään aina paikan päällä toteamassa nykyisen sähköjärjestelmän tilanne.
– Omakotilalo- ja mökkikohteissa sen sijaan kartoitus voidaan tehdä myös etäyhteyksiä käyttäen.
Omakotitaloon tai esimerkiksi mökille asennettavan latauspisteen hintalappu on Viljakaisen mukaan 700 euron ja reilun 1000 euron välillä. Sen päälle tulevat asennuskustannukset.
Hinta riippuu siitä, millaisia lisäominaisuuksia laitteeseen haluaa.
– Esimerkiksi työsuhdeauton latauspisteeseen voidaan tarvita energiamittari tai kuormanhallinta, jolloin sulakkeiden laukeamista ei tarvitse pelätä, Viljakainen selvittää.
Sähköauton latauspiste esimerkiksi kerrostalon parkkipaikalla on vielä melko harvinainen näky Mikkelissä.
Viljakainen on sitä mieltä, että taloyhtiöissä olisi korkea aika pohtia, miten sähköautojen lataaminen tulevaisuudessa hoidetaan.
– Olisi tärkeää, että taloyhtiössä olisi kaikilla autopaikoilla ainakin kaapelointivalmius latauslaitetta varten.
Viljakainen huomauttaa, että sähköautoilun helppous piilee juurikin siinä, että auto ladataan omalla parkkipaikalla yöaikana.
– Latauspisteen puuttuminen ei saisi olla este auton hankkimiselle.
Viljakainen arvioi, että yrityksille sähköautojen latauspisteistä voi olla muun muassa imagollista hyötyä.
– Latausmahdollisuuden tarjoaminen työntekijöille ja asiakkaille on hyvä tapa osoittaa yrityksen arvoja ja tukea vähäpäästöistä liikennettä. Latauspiste kasvattaa myös asiakasvirtaa.
Savo Plugin keskittyy ainakin toistaiseksi vain Mikkelin sekä lähikuntien ja -kaupunkien markkinoihin.
Yritys toimii Mikkelin seudun lisäksi muun muassa Savonlinnassa, Pieksämäellä sekä Varkaudessa ja Joroisissa.
– Koen, että paikallisuus on meidän etumme. Toki laitetoimituksia pystytään tekemään kaikkialle Suomeen, Viljakainen sanoo.
Viljakaisen yrityksen käyttämät latauslaitteet valmistetaan pääsääntöisesti Euroopassa.
– Käyttämiämme valmistajia ovat muun muassa kotimaiset Harju Elekter ja Walle-laturit sekä Saksalainen Defa.
– Pyrimme käyttämään mahdollisimman paljon kotimaassa valmistettuja laitteita, mutta kaikkia tarvitsemiamme ratkaisuja ei vielä Suomessa valmisteta.
Tällä hetkellä Savo Plugin on yhden miehen yritys.
Viljakainen tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten urakoitsijoiden kanssa. Yhteistyön avulla hoituvat helposti myös suuremmat projektit.
– Olisi hienoa, jos pystyisin tulevaisuudessa työllistämään muutaman ihmisen. Alku mennään vielä varovasti, mutta kenties joskus myöhemmin, Viljakainen visioi.