Saimaan panimo tähtää kasvuun muuttuvilla juomamarkkinoilla – Kilpailuvalttina on hyvä mikkeliläinen vesi ja yhteistyö Naistinki Oy:n kanssa

Saimaan panimon Insinöörinkadun kiinteistön varastohalli on lattiasta kattoon täynnä juomalavoja.

Panimon tuotteet, oluet, siiderit ja alkoholittomat juomat, ovat lähdössä markkinoille.

Saimaa Brewing Companyn hallituksen puheenjohtaja, vt. toimitusjohtaja Tomas Lindfors on tyytyväinen juuri valmistuneeseen uuteen halliin.

Tuhannen neliön laajennus valmistui tuotantotilojen yhteyteen talvella. Samalla uudet myymälä- ja sosiaalitilat on otettu käyttöön.

Lisäksi kesällä valmistuu laajennuksen viereen lähes 500 neliötä uutta kylmävarastotilaa.

Panimo tarvitsee tilaa, sillä yhtiö tähtää kasvuun. Mikkelin kaupungin kiinteistökehitysyhtiö Naistinki Oy:n toteuttamat laajennukset mahdollistavat tuotannon kasvattamisen.

Panimo investoi myös itse tuotantolaitteistoonsa. Tiloissa on uusi täyttökone, lavaaja ja modernisoitu pakkauskone, joka vähentää muovin tarvetta.

– Yritysstrategia on siirtyä paikalliselta tasolla kansalliseksi toimijaksi, voisi sanoa, että taiteellisesta tuotannosta liiketoimintaan, sanoo Lindfors.

Saimaan panimolla on perinteet Mikkelissä, ja yhtiö haluaa laajentaa toimintaansa nimenomaan Mikkelissä. Syyt ovat selvät.

Jos marketissa on 50 hyllymetriä panimotuotteita, oman täytyy erottua.

– Yritys muodostuu ihmisistä. Meillä on täällä hyvä ryhmä, vakituisia työntekijöitä yli kymmenen ja vahvaa tuotekehitystä, sanoo Lindfors.

Toinen syy on se, että Mikkelissä on hyvä vesi.

– Olutta ei voi tehdä, jos ei ole hyvää vettä.

Lindfors on toiminut panimoalalla lähes 30 vuotta.

– Suomalaisilla juomabrändeillä on erinomainen kestävyysteeman ja kiertotalouden profiloitumispaikka. Maailmalla vesi on todella prosessoitua, sillä muualla vettä joudutaan puhdistamaan ankarasti. Meillä veden puhtaus tarjoaa hienon tarinan.

Panimolla on hyvä yhteistyösuhde Insinöörikatu 7:n kiinteistönsä omistajaan, kiinteistökehitysyhtiö Naistinkiin. Panimolla on ollut ennen laajennusta noin 900 neliötä tuotanto- ja varastotilaa.

– Yhteistyötä voi kutsua strategiseksi kumppanuudeksi. Heidän brändinsä tekee Mikkeliä tunnetuksi sekä työllistää. Me puolestamme tarjoamme pitkäaikaisen mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä, sanoo Naistinki Oy:n toimitusjohtaja Kyösti Ylijoki.

Naistingille panimon tilahanke on mittava projekti, jossa panostukset ovat 2,5 -3 miljoonaa euroa. Kiinteistökehitysyhtiön investoinnit ovat tarkkaan harkittuja.

– Lähtökohta Naistingin hankkeissa on tuottaa tiloja pitäen oma talous kunnossa. Jokaisella investoinnilla pitää olla tarkkaan laskettu kassavirtatuotto ja rahoituslaskelma, sanoo Ylijoki.

Lindforsin mukaan panimoalalla on menossa radikaali murros.

Hän esittelee breweryn myyntitilassa päämajakaupunkihenkistä, valikoimaan palannutta Marsalkka-olutta.

– Teimme viime vuonna kuluttajatutkimusta siitä, mikä toimii. Esimerkki on tämä Marsalkka-olut. Tarjolle tuotu koe-erä meni hetkessä, joten tiedämme, että olemme oikeilla jäljillä.

– Täytyy investoida, jotta on valmis muutoksiin. Kilpailu on kovaa. Uskomme mahdollisuuksiimme muuttuvilla juomamarkkinoilla.

Saimaa Brewery on keskikokoinen panimo. Kaikki panimot mikrotasolta jätteihin kilpailevat samoista markkinoista.

– Jos marketissa on 50 hyllymetriä panimotuotteita, oman täytyy erottua. Kuluttaja pitää saada tutustumaan tuotteeseen.

Mikä juomatuote kiinnostaa nyt kuluttajaa?

– Perinteinen lager toimii aina. Ale-tyyppisten tuotteiden kysyntää kasvaa, ja tällä hetkellä haetaan superhedelmäisiä neipa-oluita, sanoo Lindfors.

– Kesällä maistuu vaikkapa Marsalkka. Kysyntää on kasvattanut myös radler-tyyppinen juoma, oluen ja sitruuna-appelsiinin vähäalkoholinen sekoitus.

Saimaa Brewing Company

Suomen vanhimpia pienpanimoita, jonka taustayhtiö on Micro Beverage Holding Oy.

Panimo on perustettu vuonna 1995 nimellä Saimaan Juomatehdas.

Yhtiö toimii Mikkelissä Insinöörinkadulla.

Toimitilat omistaa Mikkelin kaupungin kiinteistökehitysyhtiö Naistinki Oy.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka