Mikkelin seudun matkailukesään 2022 kohdistuu kovia odotuksia. Matkailijoita odotetaan sekä kotimaasta että ulkomailta, vaikka sekä koronapandemian jälkimainingit että muuttunut maailmantilanne asiaan vaikuttavatkin.
– Viestit yrittäjiltä ovat positiivisia. Esimerkiksi mökkimatkailuyrittäjillä varaustilanne on hyvä.
– Kesän odotukset ovat korkealla, mutta tiettyä varovaisuutta on vielä ilmassa, tiivistää Miksei Mikkelin matkailujohtaja Maisa Häkkinen tunnelmat, kun kuumimman sesongin alkuun on reilu kuukausi aikaa.
Varaukset liittyvät ihmisten haluun ja rohkeuteen lähteä liikkeelle, kun matkailu on ollut ainakin osittain rajoitettua yli kahden vuoden ajan.
– Toinen asia on se, miten polttoaineen kohonnut hinta vaikuttaa omalla autolla liikkumiseen. Reissuja varmaan ainakin mietitään tarkemmin, Häkkinen pohtii.
Yksi asia on varma. Sattuneesta syystä venäläisturistien Suomen matkailu on käytännössä jäissä.
– Tämä pudotus tosin ei ole erityisen dramaattinen, sillä koronan takia viime vuonna venäläisillä ei ollut Etelä-Savossa kuin noin 700 yöpymisvuorokautta, Häkkinen taustoittaa.
Nykyiset painopistealueet Mikkelin seudun matkailun markkinoinnissa ovat saksankielisessä Keski-Euroopassa, Britanniassa sekä Ranskassa, Italiassa ja Espanjassa.
Kotimaan matkailijoille Mikkelin seudulla on kolme isoa tapahtumaa tulevana kesänä.
Useimmin käytetty matkailuun liittyvä Google-hakusana Suomen kohdalla on ”sauna”.
– Kesä-heinäkuun kolmipäiväiset Farmari 2022 -messut tuovat tänne varmasti kymmeniätuhansia vieraita. Näin uskon, vaikka tällaisissakaan tapahtumissa tuskin vielä ensi kesänä päästään vielä korona edeltäneeseen normaaliin, arvioi Häkkinen.
Myös Mikkelin musiikkijuhlat ja St. Michel-ravit kiihdyttävät Mikkelin seudun heinäkuun matkailua.
– Nyt olisi paikallisten yrittäjien syytä muistaa, että kun matkailijat tulevat, on paikallisten palvelujen oltava kohdallaan, riittävinä ja oikea-aikaisina, kannustaa matkailujohtaja.
Mikkelin seudun ykköskohteeksi Häkkinen nimeää Sodan ja rauhan keskus Muistin, joka aloittaa nyt toisen kesänsä.
– Myös Astuvansalmen retket ovat todella kysyttyjä. Mikkelistä pääsee heinäkuussa joka keskiviikko risteilylle Astuvansalmelle Aino-laivalla.
Ensi kesänä järjestetään myös Saimaa Hop On Hop Off -päiväretkiä Mikkelin kaupunkikohteisiin, Anttolan Neitvuorelle, Astuvansalmen kalliomaalauksille, Ollinmäen viinitilalle sekä Kyyhkylään ja Heimariin.
– Matkailuneuvonta tulee myös olemaan näkyvästi esillä Mikkelin torilla. Meidät tavoittaa ja meiltä saa tietoa, lupaa Häkkinen.
Mikkelin seudun ja koko Etelä-Savon ottavimmat matkailutäyt liittyvät puhtaaseen luontoon ja hyvään ja laadukkaaseen lähiruokaan.
– Nämä ovat meidän isoimmat valttimme. Järviluonto ja siihen liittyvät elämykset kiinnostavat ulkomaalaisia matkailijoita, Häkkinen sanoo.
Matkailujohtaja mainitsee esimerkin, joka meille suomalaisille on itsestään selvyys, mutta josta ulkomaalaiset ovat valmiita maksamaan hyvin.
– Mökki, oma ranta, sauna ja laituri ovat monelle luksusluokan elämys. Etenkin se oma ranta, korostaa Häkkinen.
Kuvaavaa onkin, että Visit Finland-matkailuorganisaation selvityksen mukaan useimmin käytetty matkailuun liittyvä Google-hakusana Suomen kohdalla on ”sauna”.
Pelkkä mökki ei kuitenkaan riitä kaikille. Tarvitaan myös muuta tekemistä.
– Moni haluaa tietoa siitä, missä mökiltä voi käydä. Kysytään kulttuuri- ja ruokaelämyksiä ja historiallisia kohteita. Näitä palveluja on markkinoitava aktiivisesti matkailijoille, kuvailee Häkkinen.
Etelä-Savossa on viime vuosina kehitelty myös kiertomatkoja, joihin voi reilun viikon aikana sisältyä jopa puolenkymmentä paikkakuntaa ja kohdetta.
– Lakeland Finlandilla on kolme erilaista teemakiertomatkaa Saimaan alueella kulttuurista, luonnosta ja perhematkailusta kiinnostuneille.
– Hyvä ruoka on myös yhä kiinnostavampi matkailuteema. Tähän tarkoitukseen matkailijoille on räätälöity Saimaa Gastronomy-kierros, jossa ovat mukana Sahanlahti Puumalassa, Hotelli Punkaharju, Teahouse of Wehmais Juvalla tekä Tertin kartano Mikkelissä, Häkkinen kertoo.
Ruokateemaan sidotaan vahvasti myös D.O. Saimaa -tuotemerkki, jolla varustettuja ruokatuotteita on myynnissä muun muassa Kenkäverossa Mikkelissä.