Sähköllä ajaa yhä useampi mikkeliläinen – Volkswagen tuo liikenteeseen retrohenkisen sähköisen tila- ja pakettiauto ID Buzzin

Sähköautot tekivät viime vuonna lopullisen läpimurron. Vuoden 2021 lopussa täyssähköautojen ensirekisteröintien määrä ylitti 20 000 ajoneuvon rajan ja autokaupassa niiden osuus on jo merkittävä.

Volkswagen oli viime vuonna Suomen myydyin sähköauto. Sen suosituinta ID 4-mallia rekisteröitiin yli 1 400 kappaletta.

Merkin ja sähkön vahva suosio jatkuu myös Mikkelin seudulla. Volkswagenia edustavan Savilahden Auton myyntipäällikkö Jouni Mustonen ennakoi, että tänä vuonna liikkeestä lähtee uusille omistajille yli 30 uutta sähköautoa.

– Se on jo noin viidennes uusista luovutuksista Mikkelissä ja määrä on kasvussa kun tuotantotilanne normalisoituu, Mustonen sanoo.

Sähköautojen suosiota on kasvattanut niiden kehittyminen, malliston laajeneminen sekä parantunut latausverkosto. Viime aikoina myös polttoaineiden huimasti kohonneet hinnat.

– Sähköauton hankkimisen tärkein syy on edelleen se, millaiseen tarpeeseen ajoneuvo hankitaan. Täyssähköauto sopii parhaiten lyhyille ja keskipitkille matkoille.

– Pitkillä matkoilla on tärkeää tehdä reittisuunnitelma etukäteen latauspaikat ja aika huomioiden, näin matkaan kuluva kokonaisaikakin hahmottuu parhaiten Mustonen sanoo.

Mustonen muistuttaa, että sähköauto on hyvä vaihtoehto perinteisten käyttövoimien rinnalla.

Täyssähköauto sopii parhaiten lyhyille ja keskipitkille matkoille.

–Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Mitä pohjoisemmaksi mennään niin vielä pitkän aikaa tarvitaan myös muita, perinteisiä voimanlähteitä.

Suosio on tuonut mukanaan myös varjopuolia. Tarjonta ei vastaa kysyntää, koska tehtaat eivät pysty valmistamaan autoja riittävästi.

Volkswagenin kaikki sähköautot rakennetaan Saksassa, jossa tehtaat ovat olleet ajoittain jopa pysähdyksissä muun muassa komponenttipulan takia.

– Ukrainassa on suuri toimija joka valmistaa johtosarjoja useille automerkeille, muun muassa Volkswagenin ID-mallistoon. Tehtaiden tuotanto ei ymmärrettävästi toimi nyt täydellä teholla, Mustonen kertoo.

Mustosen mielestä moni eri käyttövoimavaihtoehtoja puntaroiva päätyy nyt täyssähköautoon, koska valinta on helpompaa lisääntyneen mallivalikoiman ja käyttökokemusten ansiosta.

Lisäksi latausverkosto laajenee ja maksullisten latauspaikkojen helppokäyttöisyys kehittyy.

– Nykyinen sähköauton akku latautuu 80 prosentin tehoon suurteholaturilla noin 25 minuutissa.

– Kotona suoritettavaa lataamista varten kannattaa investoida kotilatauslaitteeseen, jolla saadaan 11 kilowatin latausteholla akku täyteen noin seitsemässä tunnissa.

– Omakotiasujilla tällainen valmius on jo olemassa, ja laturin asennus on kustannuksiltaan edullinen. Tällainen ratkaisu on helposti tilattavissa avaimet käteen -periaatteella, Mustonen havainnollistaa.

Volkswagenin ID-sarjan mallit 3 ja 4 ovat jo siinä mielessä puhdasverisiä sähköautoja, että ne on sellaisiksi suunniteltu alusta alkaen.

– Sähköautossa pystytään hyödyntämään korin mittoja paremmin sisätiloissa, yksinkertaisen voimalinjan ansiosta.

– ID 3-malli on ulkomitoiltaan lähellä Golfia, mutta siinä on lähes Passatin veroiset sisätilat matkustamossa, Mustonen kuvailee.

Tänä keväänä Volkswagenilta on tulossa ID 5, jonka ennakkomyynti on jo alkanut.

Lisäksi mallisto laajenee tänä vuonna myös hyötyajoneuvoihin, kun myyntiin saadaan maaliskuun alussa maailman ensiesittelyssä ollut ID Buzz- tila- ja pakettiautomallisto.

– Sen muotoilussa on havaittavissa piirteitä legendaarisesta ”junakeula” -kleinbus- ja pakettiautomallista.

– Se on herättänyt jo ennakkoon suurta kiinnostusta ja tulee näyttelemään merkittävää osuutta ID-malliston myynnissä, Mustonen sanoo.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka