Komeampaa kiiltoa kesäksi – keraaminen pinnoite antaa auton maalipinnalle suojan jopa vuosiksi

Etenkin keväällä moni saattaa katsella ajopeliään sillä silmällä että se pitäisi saada vähän hohdokkaampaan kuntoon, kun valo lisääntyy ja ajokelit paranevat.

Vaihtoehtoja on monia. Jos pelkkä kiilto ja helppo puhdistettavuus riittävät, voi edullinen vahaus olla hyvä ratkaisu.

Jos taas haluaa kestävämpää suojaa, kannattaa miettiä auton pinnoittamista. Se on hieman hinnakkaampi, mutta pitkäikäisempi ratkaisu.

Mikkeliläisen JJK-Fixin yrittäjä Janne Kesonen kehottaa lähtemään pohdinnassa liikkeelle siitä, minkä ikäinen ajokki alla on.

– Sillä on väliä onko auto uusi tai onko sillä ajettu 5 000 vaiko 300 000 kilometriä, Kesonen tiivistää.

Pintakäsittelyssä aloitetaan aina maalipinnasta. Uusi auto ei yleensä vaadi kuin pesun ennen pintakäsittelyä, käytetty enemmän.

– Käytetty auto vaatii yleensä koneellisen kiillotuksen ennen pinnoitusta, oli se minkälainen tahansa. Kiillotuksen taso pitää arvioida aina erikseen auton kunnon mukaan. Siinä hiotaan pois kulumat, naarmut sekä lika ja avataan maalihuokoset, kertoo Kesonen.

Jos auton maalipinnassa ei ole vaurioita, voi pelkällä kiillotuksella ja niin sanotulla myllytykselläkin saada peltiin uutta hohtoa.

– Myllytyksessä pinta hiotaan erityisellä hiomatahnalla, selvittää Kesonen.

Vahaus on suhteellisen edullinen ja nopeatekoinen suojaus autolle. JJK-Fixissä on tarjolla kahdenlaista vahausta; toinen antaa suojan puoleksi vuodeksi, toinen vuodeksi. Hinnat vaihtelevat 75:stä 150 euroon.

– Vaha antaa kiiltoa ja hylkii likaa. Siinä on kuitenkin muistettava, ettei se kestä liuottimia, kuten hyttystahrojen poistoaineita, korostaa Kesonen.

Yrittäjä suosittelee kestovahatulle autolle joko käsin pesemistä tai jos ajopelin vie huoltoasemapesuun, harjatonta pesua.

Kestävin suoja autolle saadaan, jos sen maalipintaan laitetaan monikerroksinen pinnoite.

Kesosen yrityksessä käytetään nanoteknologiaan perustuvaa Ceramic Pro -menetelmää, jolle myönnetään kolmen vuoden takuu.

– Sen antama suoja kestää kyllä pidempäänkin. Kolme vuotta on vain takuuaika, Kesonen lisää.

Ceramic Pro -pinnoituksessa maalipintaan tehdään ensin pohjustus, sen jälkeen naarmuuntumiselta suojaava 9H-kovuuskerros ja kiillon ja liukkauden antava light-kerros.

– Pinnasta tulee kiiltävä, likaa ja vettä hylkivä sekä naarmuuntumiselta suojaava. Se kestää tiettyyn rajaan asti myös parkkipaikalla tai autotallissa tulevat kolhut, ellei osuma ole niin terävä, että maalipintakin vaurioituu, Kesonen sanoo.

Ceramic Pro -pinnoitettua autoa ei edes saa vahata, joten se on helppohoitoinen.

– Me suosittelemme kaksi kertaa vuodessa meillä tehtävää tarkistuspesua. Siinä poistetaan ne liat, jotka eivät omassa käsinpesussa tai automaattipesussa lähde, Kesonen sanoo.

Kesonen sanoo, että pinnoitusmenetelmiä on monenlaisia. Niiden koostumukset ja käsittelymenetelmät vaihtelevat.

– Me luotamme tähän järjestelmään. Olemme tehneet näitä käsittelyjä kuuden vuoden ajan ja tulokset sekä palaute ovat olleet hyviä.

Kirjalassa Teollisuuskadulla toimivaa JJK-Fixiä käyttävät sekä yksityiset että autoliikkeet.

– Määrä on suurin piirtein puolet ja puolet, Kesonen sanoo.

Ceramic Pro -käsittelyn hinta on henkilöautolle noin 600 euroa. Kertahintana satsaus on isohko, mutta pitkällä tähtäimellä kustannukset ovat kohtuulliset.

– Summa on sama kuin jos neljänä vuonna ottaisi kestovahauksen, havainnollistaa Kesonen.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut

Ruokapaikka