Uusi Prisma vireille

Osuuskauppa Suur-Savon suunnittelee hypermarkettia Satamalahden alueen viereen

Osuuskauppa Suur-Savo tiedotti eilen tiistaina aloittavansa Mikkelin uuden Prisman suunnittelun. Kuvassa hallintoneuvoston puheenjohtaja Martti Lokka (vas.) ja toimitusjohtaja Ari Miettinen. Sarita Piipponen

Tapio Honkamaa

Osuuskauppa Suur-Savo suunnittelee uutta Prismaa Mikkelin veturitallien alueelle.

Jos suunnitelma etenee aikataulussa, uusi 20–30 miljoonaa euroa maksava hypermarketti valmistuu lähivuosina.

–Toteutumiseen menee joka tapauksessa vuosia, sanoo Suur-Savon toimitusjohtaja Ari Miettinen.

Suur-Savo tiedotti tiistaina iltapäivällä aloittavansa selvityksen uuden Prisman Mikkelin liikepaikasta.

Suunnitelman takana on nykyisen Mikkelin Graanin Prisman uudistamistarve. Se on rakennettu vuonna 1994 ja peruskorjattu vuonna 2009.

–Osuuskaupan markettoimipaikat uusitaan keskimäärin 10–12 vuoden välein.

Tämä hanke ponnistaa Satamalahden käyntiin.

Miettisen mukaan kokonaisuuteen tulee Prisman lisäksi muutakin kaupallista tarjontaa.

–Vielä emme tiedä, mitä kaikkea se pitää sisällään, kuvaa Miettinen hanketta, joka aloitettiin keväällä.

Nykyisen Prisman koko ei mahdollista toiminnan laajentumista. Rajat tulevat vastaan käyttötavarakaupan uusien konseptien, päivittäistavarakaupan valikoimien laajentamisen tai kesäpihan ja polttonesteiden myynnin osalta.

Suur-Savon mukaan Prisma Mikkelin pinta-ala on nyt noin 10 000 neliömetriä, kun kaupallisesti Mikkeliin sopisi noin 15 000 neliön Prisma.

Hanke sai vauhtia tiistaina, kun Suur-Savo ja VR-Yhtymä allekirjoittivat aiesopimuksen, jonka tavoitteena on tutkia Mikkelin veturitallien läheisyydessä olevan tavaraterminaalialueen kaupallisia ja rakenteellisia edellytyksiä uudelle Prismalle.

Aiesopimuksen kolmas osapuoli on Mikkelin kaupunki.

Selvitystyön tavoitteena on, että osapuolilla olisi edellytykset laatia hanketta koskevat sitovat jatkosopimukset, kuten kiinteistökaupan esisopimus sekä sopimus ja maankäytöstä ja kaavoituksesta.

Tavoitteena on, että merkittävimmät selvitykset saadaan valmiiksi tämän vuoden aikana tai viimeistään ensi vuoden alkupuolella.

Hankkeen toteutuessa ostaa Suur-Savo VR:ltä 7,5 hehtaaria maata. Alue rajoittuu luoteessa Savonrataan, lounaassa Viitostien ja Ristiinantien ramppialueeseen, kaakossa Viitostiehen ja koillisessa Vilhonkadun ja Pursialankadun kiertoliittymäalueeseen.

Mikkelin kaupungin roolina on kaavoittajana mahdollistaa hankkeen eteneminen. Alueen maankäyttö ja tuleva asemakaavoitus tähtäävät siihen, että Osuuskauppa Suur-Savo voi toteuttaa nyt VR:n pääosin omistamalle alueelle kaupan suuryksikön.

Suur-Savo ja VR tutkivat Prisma-tavaratalon ja tarvittavien pysäköintialueiden toteutusta alueelle. Osuuskauppa Suur-Savo tulee hankkimaan tarpeelliset maa-alueet kokonaan itselleen ja tekee itsenäistä maanhankintaa VR:ltä ja pieneltä osin kaupungilta.

Alueen mahdollinen uusi asemakaava tukee sekä Mikkelin kaupallista elinvoimaisuutta että edesauttaa viereisen Satamalahden asemakaava- ja rakennushankkeen valmistelua ja käynnistymistä.

Koko Satamalahden alueen kehittämisellä on laajoja vaikutuksia Mikkelin ilmeen modernisointiin sekä matkailun, asumisen, liiketoiminnan ja olemassa olevien kaupungin toimintojen sijoittamiseen alueelle.

–Tämä aiesopimuksen allekirjoitus Osuuskauppa Suur-Savolta ja VR-Yhtymältä on vahva ulostulo maakuntakeskuskaupungin elinvoimaisuuden kehittämiseksi, sanoo Mikkelin kaupungin kaupunkikehitysjohtaja Jouni Riihelä.

Riihelän mukaan kaupunki on valmistellut pitkään Satamalahden kehittymistä vetovoimaiseksi ja houkuttelevaksi osaksi kaupunkikeskustaa.

–Tämä hanke ponnistaa Satamalahden rakentumisen uskottavasti ja konkreettisesti käyntiin. Kaupunkina meidän tulee osaltamme luoda kokonaisuuden onnistumiselle sen vaatimia edellytyksiä.

Myös VR:n kiinteistöjohtaja Juha Antti Juutinen on tyytyväinen neuvottelujen tulokseen

–Tavaraterminaalialue on näkyvällä paikalla 5-tien varressa ja toteutuessaan kehityshanke parantaa kaupunkirakenteen tehokkuutta ja myötävaikuttaa myös läheisyydessä olevan matkakeskuksen ja rautatieaseman käytettävyyttä, Juutinen sanoo.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka