Lentoasema vilkastui

Savonlinnasta Mikkeliin siirtyneet maastopalolennot tuovat kentälle kaivattu vilskettä

Antti Mattila, Maria Kuisma, Jaakko Mattila, Jesse Tirkkonen ja Sami Kahilakoski ovat järjestämässä mastopalolentoja Mikkelin lentoasemalla. Tapio Honkamaa

Tapio Honkamaa

Maastopalolennot ovat vilkastuttaneet Mikkelin lentokenttää huhtikuusta alkaen. Hiljaisen lentoaseman edessä siintää muutakin valoa.

Viikko sitten keskiviikkona oli Mikkelin lentoasemalla parkissa kuusi pienkonetta. Kovin usein ei sellaista ruuhkaa ole koettu.

Joukossa oli matkalaisten koneita, joista yhdellä oli sveitsiläis-suomalainen pariskunta lentänyt alppimaasta Saimaalle mökilleen.

Etelä-Savon palolennot siirtyivät huhtikuun alussa kilpailutuksen myötä Savonlinnasta Mikkeliin. Koneet ovat kesäkauden ajan ilmassa päivittäin.

Kilpailutuksen voittanut Pirkanmaan Lentokoulu Oy on tuonut Mikkeliin kaksi pienkonetta palolentoja varten. Päiväohjelmassa on yksi tai kaksi 3,5-tuntista lentoa, joiden mitta on 540 kilometriä.

Sopimus Pohjois-Savon ely-keskuksen kanssa on kolmivuotinen, ja päälle tulee mahdolliset optiovuodet.

Palokausi on periaatteessa huhtikuun alusta elokuun loppuun, mutta käytännössä yleensä jonkin verran lyhyempi. Toiminnassa on mukana 40 henkeä, joista puolet on lentäjiä ja puolet tähystäjiä.

Yksi tähystäjistä on mikkeliläinen vapaapalokuntalainen Maria Kuisma. Hän on uudesta toiminnasta innoissaan.

–Tosi kiinnostavaa on ollut. Vpk-laiselle on yhteistyö pelastusviranomaisten kanssa ollut luistavaa ja antoisaa.

Antti Mattila tarkistaa lentokonetta ennen palolennolle lähtöä. Mikkelin kenttällä on vilkkaampaa kuin aikoihin. Tapio Honkamaa

Lentäjäjoukko on lentoaseman päällikön Sami Kahilakosken mukaan saatu hyvin kokoon. Neljä lentäjistä on Mikkelistä, ja muu porukka tulee eri puolilta maata.

Yksi mikkeliläisistä lentäjistä on Antti Mattila, 41, joka on kouluttanut lentäjäksi kotimaassa ja Yhdysvalloissa. Parhaillaan hän suorittaa sähköinsinööritutkintoa Xamkissa, mistä hän uskoo hyötyvänsä tulevaisuudessa.

–Tavoitteena on liikennelentäjän ammatti, Mattila sanoo.

Kahilakoski uskoo Mikkelin kentän tulevaisuuteen. Uskoa lisää se, että Malmin lentokenttä Helsingissä on loppumassa.

–Kyselyjä on Helsingin suunnalta Malmin loppumisen takia tullut, sanoo Kahilakoski, jonka tehtävä lentoaseman päällikkönä on varmistunut hallinto-oikeuden hylättyä valinnan johdosta tehty valitus.

Kahilakoski sanoo, että Mikkelin kenttä kaipaa myyntiä ja ehostusta. Myös lisärakentamista on vireillä.

–Suunnitteilla on halli, johon mahtuu 5–7 pienkonetta.

Palolentojen lisäksi säännöllistä liikennettä on puolustusvoimilla, joka käyttää kenttää pari kertaa viikossa. Pelastusviranomaisilla on kentällä droneliikennettä.

–Matkailukesä raveineen ja musiikkijuhlineen tuo myös liikennettä, Kahilakoski sanoo.

Pitkän linjan lentoharrasta Jaakko Mattila toivoo Mikkeliltä malttia odottaa sähkölentokoneiden tuloa.

–Vuosikymmenen puolivälissä ne ovat kaupallisessa käytössä, ja silloin Mikkelin sijainti Helsingin syöttöliikenteessä on erinomainen, sanoo Mattila, joka hänkin tekee osansa palolentojen pilottina.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka