Krook ei hoputa fuusioita

Mikkelissä maanantaina vieraillut SOK:n uusi pääjohtaja Hannu Krook (oik.) ja Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen totesivat olevansa samanhenkisiä johtajia. Kumpikin sanoo olevansa ulospäin suuntautunut urheilumies ja kova tsemppari.

Osuuskauppojen yhdistäminen suuremmiksi tuo voimaa kehittämiseen, sanoo maanantaina Mikkelissä vieraillut SOK:n uusi pääjohtaja Hannu Krook.

Vuodenvaihteessa pääjohtajana aloittanut Krook, 55, poimittiin S-ryhmän ykkösmieheksi Osuuskauppa Varuboden-Oslan toimitusjohtajan paikalta. Hän on aiemmin toiminut johtotehtävissä myös S-ryhmän ulkopuolella muun muassa Cola Cola Juomat Oy:ssä, Soneralla sekä Tiimarissa.

Krookin edeltäjä Taavi Heikkilä sanoi lähtöhaastattelussaan joulukuussa Lännen Medialle, että Suomeen riittäisi noin kymmenen alueosuuskauppaa. Nyt niitä on 19. Isommat osuuskaupat pystyisivät Heikkilän mukaan palvelemaan paremmin myös pieniä paikkakuntia.

Krook ei ota kantaa, mikä olisi alueosuuskauppojen oikea määrä. Hän sanoo, että fuusiopäätökset pitää tehdä aluetasolla, ei keskusjohtoisesti.

–S-ryhmän johto ei fuusioi alueosuuskauppoja. Itsenäiset alueosuuskaupat päättävät rajoistaan itse.

Krookin omat kokemukset fuusioista ovat myönteiset. Hänen edellinen työpaikkansa Uudellamaalla ja Ahvenanmaalla toimiva Varuboden-Osla syntyi fuusion kautta 10 vuotta sitten.

–Leveämmät hartiat antavat lisää voimavaroja kehittämiseen.

Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen yhtyy Krookin näkemykseen, ettei pääkonttorista pidä puuttua alueosuuskauppojen rajoihin. Suur-Savon on alueosuuskaupoista 12:nneksi suurin.

Hämäläinen muistuttaa itse puhuneensa vuosia tarpeesta saada Itä-Suomeen suurempi osuuskauppa.

–Itä-Suomen Osuuskauppa voisi syntyä Savoon tai Saimaan ympärille. Laajuuden ratkaisee, kuinka moni olisi halukas mukaan, sanoo Hämäläinen, jonka mukaan parhaillaan ei ole menossa fuusiokeskusteluja.

Uusi pääjohtaja saa käsiinsä S-ryhmän, jota korona sekä rusikoinut että ravinnut. Hotellit ja ravintolat ovat kärsineet, mutta päivittäistavarakauppa on kukoistanut.

Hotelleille Krook kaipaa nykyistä enemmän tukea.

–Ruotsissa, Norjassa ja Virossa hotelliyritysten samat tukisummat ovat paljon Suomea suurempia. Vaarana on sen vuoksi, että uudet hotelli-investoinnit Suomessa ovat ulkomaisia.

Verkkokauppa virisi myös S-ryhmässä koronavuonna uusille kierroksille. Silti sen osuus päivittäistavarakaupasta on yhä vain 2 prosenttia.

Kasvu jatkuu kiivaana, mutta matka on alussa. Missään päin maailmaa ei verkkokauppa ole vielä ylittänyt 10 prosenttia kokonaisvolyymistä. Kannattavuudessa riittää hiomista, sillä verkkomyynti vaatii paljon käsipareja.

–Verkkokaupan olisi voitettava asiakkaita kilpailijoilta, jotta emme kannibalisoisi omaa myyntiämme.

Digitaalisuus, vastuullisuus ja yhteisöllisyys ovat teemoja, joilla S-ryhmä Krookin johdolla kuluttajia lähestyy. Vastuullisuus ulottuu henkilöstöön, asiakkaisiin ja ympäristöön.

–Tavoitteemme on, että S-ryhmä on hiilinegatiivinen vuoteen 2025 mennessä, Krook sanoo.

Tapio Honkamaa

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka